جراحی لوزه

چرا جراحی لوزه انجام می شود ؟ لوزه ها در قاعده حلق، انتهای آن و پشت بینی قرار گرفته و قسمتی از سیستم ایمنی بدن هستند که اگر بزرگ شده یا عفونت کنند برای بیمار مشکلاتی مانند ناهنجاری های دندانی، آبسه و انسداد بینی ایجاد می کنند. جهت تشخیص و درمان مشکلات لوزه ها در استان یزد می توانید به دکتر میرزاده جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید. باید گفت که کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار تورم و التهاب لوزه می شوند به همین علت والدین می بایست بلافاصله بعد از مشاهده مشکلات تنفس و بلع برای درمان، آن ها را نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب ببرند.

زمان مراجعه برای جراحی لوزه

افراد با مشاهده علائم زیر که از نشانه های عدم سلامت لوزه ها هستند می بایست برای آگاهی از وضعیت لوزه ها و درمان آن ها به پزشک متخصص مراجعه کنند:

• آبسه
  • انسداد بینی
  • درد شدید در گلو
  • خر و پف
  • سینوزیت مزمن
  • دشواری در غذا خوردن
  • تنفس بد بو
  • آپنه خواب
  • عفونت گوش

آیا امکان کاهش سطح ایمنی بدن در اثر جراحی لوزه ها وجود دارد؟

لوزه ها همچون زنگ خطر عمل کرده و وظیفه آن ها دفاع از بدن در مقابل ویروس ها و باکتری ها می باشد، به همین علت نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند.

درست است که برداشتن لوزه ها تا حدی موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود اما افراد باید بدانند که پیامدهای ناشی ازوجود برخی اختلالات یا عفونت در لوزه ها به قدری مخرب و آسیب زننده است که برنداشتن آن ها به مراتب خطرناک تر از برنداشتن آن ها بوده و برای افراد مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

عوارض ناشی از برنداشتن لوزه ها چیست؟

بدن در صورتی که جراحی لوزه ها و برداشتن آن ها به موقع صورت نگیرد به مرور زمان نسبت به داروها مقاوم می شود به نحوی که اگر فرد در بزرگسالی به عفونت یا مشکلات دیگر دچار شود، بدن توانایی مقابله با دارو را نداشته، فرد به ضف شدید دچار شده و حتی احتمال مرگ برای او وجود خواهد داشت.

مراقبت های قبل از جراحی لوزه

پروسه های عمل لوزه در بیمارستان و همچنین مراکز جراحی صورت می گیرد که پیش از انجام آن ، نیاز به رعایت نکات بسیار مهمی می باشد که عبارتند از  :

• آزمایش هایی که با توجه به تجویز پزشک چند روز قبل از جراحی انجام شود.
  • استفاده از داروهای ضدعفونی گلو و حلق ، دو هفته پیش از عمل متوقف گردد. این داروها عبارتند از آسپرین‌ ها ، ناپروکسن و ایبوپروفن. از مصرف هر نوع دارویی که حاوی آسپرین باشد به مدت ده روز پیش از عمل اجتناب نمایید زیرا موجب افزایش خونریزی حین عمل و پس از آن می‌ شود.
  • از خوردن و آشامیدن به مدت 6 ساعت پیش از جراحی به جهت مشکل در مرحله بیهوشی ، پرهیز کنید. زیرا خالی بودن شکم پیش از هر نوع پروسیجری ، سبب کاهش حالت تهوع می‌ شود.

تغییر صدا پس از جراحی لوزه

یکی از متداول ترین تغییراتی که به خصوص در کودکان بعد از عمل لوزه ها پدید می آید تغییر صدا می باشد که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی برطرف می شود.

البته باید گفت که برطرف شدن مشکل تغییرات صدا در برخی از کودکان به مدت زمان بیشتر و گذراندن دوره های گفتاردرمانی نیاز دارد.

همچنین افراد باید توجه داشته باشند که جراحی لوزه سوم در صورت وجود مشکلاتی همچون شکاف کام یا دو شاخه ای بودن زبان کوچک ممکن است موجب تغییر دائمی صدا شود، دکتر مجتبی میرزاده در چنین مواردی تمام سعی خود را می کنند که جراحی لوزه را برای افراد انجام نداده یا فقط بخشی از آن ها را بردارند

مراقبت های بعد از جراحی لوزه چیست؟

اگر مشکلات لوزه ها حاد بوده و استفاده از دارو در درمان آن ها موثر نباشد لازم است تا فرد اقدام به جراحـی لوزه های خود نماید. در چنین شرایطی برای دستیابی به بهترین نتیجه و سرعت بخشیدن به روند بهبودی ملزم به رعایت یکسری نکات مراقبتی که در ذیل به آن ها اشاره کردیم خواهید بود.

مراقبت های کوتاه مدت پس از جراحی لوزه

1. داروهایی که دکتر مجتبی میرزاده برای تان تجویز می کند را تا آخر و طبق دستور مصرف استفاده کنید.
  2. به هیچ عنوان به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود اقدام به مصرف دارو نکنید زیرا ممکن است به دردسر افتاده و دچار مشکل شوید؛ به طور مثال مصرف داروهای استروئیدی موجب کاهش غلظت خون می شوند و احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  3. حداقل بعد از 7 روز به منظور معاینه و چکاپ مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.
  4. 4 روز ابتدایی را به استراحت اختصاص دهید.
  5. به هیچ عنوان طی روزهای ابتدایی ورزش و فعالیت های سخت و طاقت فرسا انجام ندهید.
  6. به مدت 7 روز از نوشیدنی های سرد، بستنی و غذاهای نرمی همچون سوپ و فرنی استفاده کنید.
  7. بعد از جراحی ممکن است با عوارضی همچون متورم شدن زبان کوچک، وجود مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن، گوش درد، گلو درد و همچنین ایجاد لایه ای به رنگ سفید بر روی زخم خود مواجه شوید که کاملاً طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.
  8. با استفاده از سرم نمکی دهان خود را بعد از هر وعده غذایی شستشو دهید.
  9. به مدت 1 هفته از رفتن به حمام خودداری کنید.

خونریزی بعد از جراحـی لوزه

امکان بروز خونریزی بعد از جراحی لوزه و به دلیل مصرف غذاهای سفت و جامد بعد از جراحی در فرد وجود خواهد داشت. در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی لازم است:

• خونسردی خود را حفظ نموده و آرام باشید.
  • دهان خود را به وسیله آب سرد و تکه های یخ شستشو دهید.
  • کمپرس آب یخ را از خارج بر روی گلو و گردن خود قرار دهید.
  • چنانچه با انجام اقدامات فوق موفق به کنترل خونریزی نشدید باید به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های بلند مدت پس از جراحی لوزه

1. باید طی 1 سال تحت مراقبت باشید.
  2. به هیچ عنوان طی مدت تعیین شده توسط پزشک از تنقلات و مواد غذایی همچون چیپس، سس، انواع پفک، ترشی و غیره که ممکن است موجب بروز حساسیت شوند خودداری کنید.
  3. چنانچه با مشکلاتی همچون انسداد بینی، خرخر شبانه، کاهش شنوایی و تنفس دهانی روبرو شدید لازم است تا به پزشک خود مراجعه نمایید.

آیا بزرگسالان به برداشتن لوزه نیاز دارند؟

لوزه در افراد بزرگسال می تواند منشا عوارضی همچون بوی بد دهان ، احساس جسم خارجی ، درد مداوم گلو و غیره باشد. این بیماران با عنوان تانسیلیت مزمن تحت درمان قرار می گیرند. این افراد با عدم کفایت درمان دارویی ، به جراحی نیاز پیدا می کنند. بزرگی لوزه ها نیز در بزرگسالان می تواند موجب خروپف و همچنین آپنه خواب شود که ممکن است به همراه برداشت لوزه عمل های دیگری نیز در کام و یا حلق انجام شود.

سن مناسب عمل لوزه

لوزه ها با توجه به موارد بالا ، در هر سنی که سبب عوارض تنفسی و یا عفونی در فرد شوند با آنالیز و همچنین تشخیص پزشک متخصص جراحی می شوند. توجه داشته باشید که جراحی لوزه قبل از ایجاد تغییر در فک و صورت کودک انجام می شود زیرا تغییرات چهره آدنوییدی غیرقابل برگشت می باشند و ممکن است فرد تا آخر عمر توانایی تنفس مناسب از طریق بینی را پیدا نکند.  حتی در سنین زیر ۳ سال نیز اگر آدنویید در کودک مشکل تنفسی ایجاد کند به جراحی نیاز است. نکته قابل توجه اینست که عمل لوزه می بایست در مراکز مجهز و همچنین توسط یک جراح حاذق صورت گیرد.انجام تانسیلکتومی در فصل های تابستان و یا زمستان تاثیری بر نتیجه این پروسیجر ندارد.

عفونت لوزه ها

گاهی اوقات لوزه ها به طور مکرر عفونی و چرکی می شوند ، در چنین حالتی ممکن است اندازه لوزه ها از حالت طبیعی کوچکتر شده و به عنوان کانون عفونت مضر باشند و نیاز به عمل پیدا کنند. عفونت لوزه ها موجب تب شدید در بیماران و همچنین مشکلات  زمینه ای دیگر همچون تشنج ، دیابت و غیره  می شود.

راه‌های درمان ورم لوزه

ورم لوزه در بسیاری از موارد به درمانی خاص نیاز ندارد و تنها با رعایت برخی نکات ، با تغذیه مناسب و درمان مواردی همچون ورم لوزه ناشی از آلودگی ویروس سرماخوردگی به راحتی برطرف می شود. با این وجود در برخی شرایط با مواجه شدن به این مشکل ، نیاز به مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می باشد. در صورتی که فردی به دلیل ورم لوزه به کم آبی دچار شود ، برای رفع آن به تزریقات وریدی ، سرم و استفاده از مسکن ها نیاز پیدا می ‌کند. اما اگر با تجویز پزشک ، لوزه سوم بیش از حد بزرگ شده باشد و مسیرهای تنفسی شخص را مسدود کرده باشد ، انجام جراحی در این زمان الزامی است.  علائم انسداد مسیرهای هوایی شامل خروپف ، خوابیدن با دهان باز ، مشکل تنفسی از طریق بینی و غیره می باشد.

عوارض بعد از جراحی لوزه

در این قسمت از مقاله به مشکلات جراحی لوزه در بزرگسالان و کودکان به طور همزمان می پردازیم. که شامل :

• افزایش خطر عفونت در بزرگسالانی که در کودکی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.
  • ممکن است در برخی موارد تورم جدید لوزه ها وجود داشته باشد.
  • امکان تحمل درد یا موقعیت های ناخوشایند در دوران نقاهت
  • علاوه بر این ، مشکلات مربوط به برداشتن لوزه در کودکان به دلیل تحمل کم کودکان می تواند بیشتر خود را نشان دهد.
  • راه های پیشگیری از ابتلا به ورم لوزه
  • قبل از اینکه در مورد راه های پیشگیری از التهاب لوزه صحبت کنیم ، مهم است که تأکید کنیم که اگر از لوزه رنج می برید ، شما و سایر افرادی که با هم ارتباط برقرار می کنید باید فاصله را رعایت کنید تا باعث بیماری نشوید.
  • قبل از خوردن هر چیزی دست های خود را کاملا شست و شو دهید و غذاهایی مانند سبزیجات و میوه ها را قبل از خوردن با مواد ضدعفونی کننده به طور کامل بشویید.
  • از خوردن گوشت و تخم مرغ قبل از پختن و یا نیم پز بودن آن ها و همچنین غذاهایی که چربی بالایی دارند جدا خودداری کنید.

سن مناسب برای برداشتن لوزه

با توجه به موارد فوق لوزه ها در هر سنی باعث مشکلات تنفسی یا بیماری های عفونی می شوند و بیمار باید با معاینه پزشک متخصص تحت عمل جراحی قرار گیرد. لازم به ذکر است که قبل از دوره بلوغ که همراه با رشد صورت کودک است باید جراحی انجام شود ، زیرا تغییرات آدنوئید صورت قابل برگشت نیست و ممکن است بیمار تا پایان عمر نتواند به درستی از طریق بینی نفس بکشد. حتی در زمانی که کودک کمتر از 3 سال سن داشته باشد ، اگر آدنوئید باعث مشکلات تنفسی در فرد شده باشد، جراحی لازم است ، اما این عمل باید در مکانی مجهز و با انتخاب جراح واجد شرایط انجام شود.

هزینه جراحی لوزه‌ها

هزینه این پروسه به واسطه چند معیار متغیر می باشد. توصیه می ‌شود با تحقیق در خصوص انتخاب بهترین جراح لوزه و برگزیدن پزشکی حاذق به ایشان مراجعه و از هزینه عمل سوال کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات