جا اندازی شکستگی بینی

 بینی به دلیل موقعیت برآمده ای که دارد در معرض ضربات قرار داشته و معمولاً به علت ظریف بودن با وارد شدن ضربه دچار شکستگی می شود که این امر موجب تبدیل شکستگی استخوان بینی به متداول ترین شکستگی استخوانی در ناحیه سر و صورت شده است. برای انجام جراحی بینی و درمان آن ابتدا لازم است جا اندازی شکستگی بینی انجام شود.

جا اندازی شکستگی بینی

شکستگی بینی چه علائمی دارد؟

از جمله نشانه های بروز این مشکلمی توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کبودی در اطراف چشم ها
  • احساس درد در بینی
  • کبود شدن بینی
  • تغییر شکل ظاهری بینی ، پیدایش ناقرینگی و انحراف
  • ورم بینی

لازم به ذکر است که کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض شکستگی قرار دارند زیرا بافت استخوان آن ها نسبت به بزرگسالان نرم تر است. همچنین بافت نرمی که بر روی استخوان های بینی بزرگسالان قرار می گیرد از ضخامت بیشتری برخوردار است که از بینی در مقابل ضربات محافظت می نماید.

عدم جا اندازی شکستگی بینی موجب بروز چه عوارضی خواهد شد؟

می توان گفت بد شکلی ظاهری، بروز مشکلات تفسی و انسداد راه هوایی از جمله عوارضی است که در اثر شکستگی دماغ در فرد بروز می نماید.

تشخیص شکستگی 

معاینه بالینی ، مبنای تشخیص قطعی شکستگی می باشد و به طور مستقیم به مهارت و تجربه جراح بینی بستگی دارد. بنا به دلایلی که در ذیل آورده ایم امکان دارد شکستگی دماغ در کودکان مورد غفلت واقع شود:

  • عدم همکاری کودک در حین معاینه و لمس بینی
  • کوچک بودن استخوانی بینی کودکان
  • تورم گسترده و شدید بینی و بافت های اطراف آن بعد از ضربه

بهترین زمان برای جا اندازی شکستگی بینی

زمان مناسب جهت جا اندازی بینی برای بزرگسالان حدود 10 تا 14 روز بعد از شکستگی می باشد. به دلیل اینکه بافت استخوانی در کودکان خیلی سریع تر از بزرگسالان ترمیم می شود آن ها باید طی 4 روز ابتدایی بعد از آسیب جهت جا اندازی بینی شان اقدام کنند.

بیماران باید در اسرع وقت نسبت به جا اندازی شکستگی بینی  خود اقدام کنند. در برخی موارد تورم صورت و دماغ فرد هنگام مراجعه برای تشخیص و جا اندازی آنقدر زیاد است که مانع بررسی دقیق شکستگی، جابجایی و دفورمیتی حاصل از آن می شود؛ در این موارد بهتر است جا اندازی بعد از 2 تا 3 روز که ورم کمی فروکش کرده است انجام شود.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها