جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی : استخوان، غضروف، بافت های زیرپوستی و پوست ساختار تشکیل دهنده ساختمان بینی هستند؛ قسمت بالایی بینی از استخوان تشکیل شده، در وسط بینی یک غضروف بزرگ به نام سپتوم یا تیغه میانی قرار دارد و دو غضروف نیز در بالا و پایین بینی قرار دارند. زمانی می گوییم بینی دچار انحراف است که تیغه میانی آن به یک سمت منحرف بوده و مقدار انحراف به حدی باشد که موجب ایجاد علائم بالینی و مشکلات تنفسی در اشخاص شده باشد. پزشکان خوب و حاذق همچون دکتر مجتبی میرزاده می توانند این مشکل را به طور دائمی برطرف نمایند.

 

جراحی انحراف بینی

 

دلایل انحراف بینی چیست؟

امکان دارد کجی و انحراف بینی به طور مادرزادی در فرد وجود داشته باشد؛ چنانچه در حین زایمان و در اثر تنگی رحم به جنین فشار وارد شود ممکن است تیغه بینی منحرف گردد.

همچنین در برخی موارد بعد از زایمان، طی چند سال و در فرآیند رشد بینی اتفاق می افتد.

عوامل دیگری نیز در کج شدن تیغه بینی نقش دارند که از این میان می توان به وارد شدن ضربه به بینی در دوران کودکی اشاره کرد؛ والدین می بایست به شکستگی های ایجاد شده در اثر ضربه به بینی کودکان شان توجه ویژه نمایند زیرا اگر این شکستگی ها به موقع درمان نشوند امکان دارد  به کج شدن و انحراف تیغه بینی منجر گردند.

تشخیص و درمان انحراف بینی

دکتر مجتبی میرزاده ابتدا از معاینه بالینی به منظور تشخیص این عارضه بهره گرفته و در صورت لزوم در اقدام بعدی به انجام سی تی اسکن، آندوسکوپی بینی و سینوس و سایر اقدامات پاراکلینیکی بر روی افراد می پردازند و به این ترتیب اگر تیغه بینی دچار انحراف باشد آن را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام می نمایند.

نکاتی که افراد در رابطه با انحراف بینی باید بدانند این است که لیزر هیچ تاثیری در درمان این مشکل نداشته و همچنین همه انحرافات تیغه بینی به جراحی نیاز ندارند.

افرادی ملزم به انجام جراحی بینی هستند که شرایط ذیل را داشته باشند:

  • ظاهر بینی در اثر انحراف تیغه کج شده و تحت تاثیر قرار گرفته باشد.
  • بینی دچار عدم تقارن باشد.
  • تنفس فرد با اختلال مواجه باشد.
  • انحراف موجب بروز سینوزیت در فرد و گرفتگی یک یا دو طرفه بینی شده باشد.

اقدامات قبل از جراحی انحرافی بینی

رعایت نکاتی که در ذیل به آن ها اشاره شده است موجب می شود تا بهترین و رضایت بخش ترین نتایج از این عمل جراحی برای افراد حاصل گردد. از همین رو ما در ذیل به تعدادی از مهم ترین این نکات اشاره نموده ایم:

 

 

بهترین جراح بینی را انتخاب نمایید :

جراحی بینی یک جراحی اورژانسی نیست که هرچه زودتر انجام نشدن آن با عوارض و خطرات جدی برای بیمار همراه باشد، به بیان دیگر هیچ الزامی برای سریع تر انجام شدن آن وجود ندارد.

از همین رو هیچ عذری برای بی دقتی در انتخاب پزشک و نداشتن عملکرد مناسب در انتخاب او پذیرفته نشده و عواقب آن به گردن خود شماست. پس نهایت دقت را در انتخاب جراح بینی تان صرف کنید.

اگر پزشکی را انتخاب کنید که فاقد ویژگی های پزشکان خوب باشد، نه تنها نتایج رضایت بخش از جراحی بینی برای تان حاصل نمی شود بلکه حتی ممکن است با عوارض جبران ناپذیر نیز مواجه شوید. در بهترین حالت مشکلات و بدشکلی هایی در بینی پدید می آید که برای اصلاح آن ها ناگزیر به جراحی بینی ترمیمی خواهید بود.

از جمله ویژگی های جراحان بینی خوب که باید حین انتخاب جراح بینی تان به آن ها توجه داشته باشید عبارتنداز:

  • وجدان کاری بالا
  • داشتن تجربه و مهارت زیاد در زمینه جراحی بینی
  • برخورداری از قدرت تجسم بالا
  • آشنایی با اصول ریاضی و زیبایی شناسی
  • داشتن کارنامه کاری موفق
  • داشتن تحصیلات مرتبط و غیره.

نکات مهم پیش از جراحی انحراف بینی

  • همه انتظاراتی که از نتیجه جراحی بینی دارید را با پزشک خود به طور شفاف در میان بگذارید.
  • به طور کاملاً صادقانه به سوالاتی که پزشک در رابطه با مصارف دارویی ، سوابق پزشکی و حساسیت های دارویی تان می پرسد پاسخ دهید.
  • عکسبرداری ها و آزمایشات تجویز شده توسط پزشک را سروقت انجام داده و به پزشک تان تحویل دهید.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون، دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل به مدت حداقل 14 روز پیش از جراحی بینی اجتناب نمایید.
  • شب پیش از جراحی شامی سبک میل کرده و حتماً استحمام کنید.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی برای بهبودی سریع و کامل بسیار مهم است. در اینجا برخی از مهمترین نکات مراقبتی که باید بعد از عمل رعایت کنید آورده شده است:
مراقبت هایی که به طور کلی انجام می شود :
دارو : داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را طبق دستور مصرف کنید. این داروها ممکن است شامل مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و اسپری های بینی باشد.
استراحت : در چند روز اول پس از جراحی، استراحت کافی داشته باشید. از فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کنید.
کمپرس سرد : برای کاهش تورم و کبودی، از کمپرس سرد روی بینی و گونه های خود استفاده کنید.
رژیم غذایی : غذاهای نرم و مایعات فراوان بخورید. از غذاهای تند و سفت که می توانند باعث تحریک بینی شوند خودداری کنید.
سیگار : از مصرف سیگار و دخانیات حداقل به مدت 2 هفته قبل و بعد از جراحی خودداری کنید. سیگار کشیدن روند بهبودی را کند می کند و خطر خونریزی را افزایش می دهد.
مراقبت های مربوط به بینی
خونریزی : خونریزی خفیف بینی بعد از جراحی طبیعی است. برای کنترل خونریزی، بینی خود را به آرامی با دستمال تمیز فشار دهید. اگر خونریزی شدید است یا قطع نمی شود، با پزشک خود تماس بگیرید.
تامپون : اگر جراح شما تامپون در بینی شما قرار داده است، باید طبق دستور پزشک آن را خارج کنید.
پانسمان : پانسمان بینی خود را تمیز و خشک نگه دارید. اگر پانسمان خیس یا کثیف شد، آن را با یک پانسمان جدید و تمیز تعویض کنید.
آبریزش بینی : بعد از جراحی، ممکن است آبریزش بینی شفاف یا خونی داشته باشید. این امر طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود.
تنفس : تنفس از طریق بینی ممکن است در چند روز اول دشوار باشد. برای کمک به تنفس، می توانید از اسپری بینی سالین استفاده کنید.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها