جراحی بینی به روش باز

جراحی بینی یکی از رایج ترین، عمل های زیبایی و درمانی به حساب می آید. جراحان به روش های مختلفی رینوپلاستی را انجام می دهند اما بیشتر آن ها بر این باورند که در جراحی بینی به روش باز نتایج بهتری حاصل می شود و در جراحی بینی به روش بسته محدودیت دید و دسترسی کامل به ساختار بینی وجود دارد.

جراحی بینی باز

چه کسانی کاندید مناسب جراحی بینی به روش باز هستند؟

  • افرادی که دارای مشکلات تنفسی می باشند.
  • کسانی که انتظارات واقع بینانه از این عمل دارند.
  • اشخاصی که از اندازه، شکل، زاویه و قوز بینی خود ناراضی هستند.
  • دختران و پسرانی که به سن بلوغ رسیده اند.
  • کسانی که اطلاع کامل از خطرات و مراقبت های قبل و بعد از جراحی بینی باز دارند.
  • افرادی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردارند.

نحوه جراحی زیبایی بینی به روش باز

در جراحی بینی به روش باز، فرد تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار می گیرد. سپس برشی درکلوملا که دو سوراخ بینی را از هم جدا می کند، ایجاد می شود و پوست از غضروف و استخوان جدا می شود. در بینی های بزرگ، قسمتی از استخوان یا غضروف بینی برداشته می شود. گاهی اوقات در برخی موارد، پیوند غضروف مورد نیاز می باشد. در صورت کج بودن سپتوم نیز اصلاحات لازم برای صاف شدن بینی و بهبود ظاهر و تنفس، انجام می شود. بعد از تغییرات مورد نیاز، برش ها با بخیه بسته می شوند. بعضی از پزشکان از اسپلینت درون بینی استفاده می کنند و برخی دیگر استفاده نمی کنند. بینی، گچ یا آتل بندی می شود و شما بعد از تثبیت علائم حیاتی می تواند به کمک همراهتان به خانه بازگردید.

 

اقدامات قبل از جراحی بینی باز

مانند هر جراحی دیگری ، عمل بینی باز نیازمند آمادگی ‌های قبل از عمل است تا احتمال بروز عوارض به حداقل برسد و بیمار به بهترین نتیجه ممکن دست یابد. مهم ترین اقداماتی که هر فرد باید قبل از جراحی بینی باز انجام دهد ، این است که :

  • جراح خود را انتخاب کند : اولین و مهم‌ ترین قدم در مسیر عمل بینی باز ، انتخاب جراح متخصص و باتجربه است. جراح باید علاوه بر مهارت و تبحر در انجام عمل، دارای حس زیبایی شناسی و درک صحیح از تناسبات صورت باشد.
  • بعد از اتنخاب بهترین جراح بینی ، با او مشورت کند : پس از انتخاب جراح ، جلسه مشاوره با او انجام می ‌شود. در این جلسه جراح به معاینه دقیق بینی و بررسی سابقه پزشکی بیمار می ‌پردازد و انتظارات بیمار از عمل را جویا می ‌شود. جراح همچنین با توجه به شرایط بیمار، بهترین روش عمل و تغییرات قابل انجام را شرح می ‌دهد.
  • آزمایشات تجویز شده را انجام دهد : جراح ممکن است برای بررسی وضعیت سلامتی بیمار ، انجام برخی آزمایشات را تجویز کند. این آزمایشات می ‌تواند شامل آزمایش خون ، نوار قلب و غیره باشد.
  • مصرف داروهای تجویز شده : برخی داروها مانند آسپرین ، وارفارین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می ‌توانند بر لخته شدن خون تاثیر بگذارند و احتمال خونریزی را افزایش دهند. به همین دلیل بیمار باید جراح خود را از مصرف هرگونه دارویی، حتی داروهای گیاهی و مکمل ‌ها ، آگاه کند. جراح در صورت نیاز ، دستور العمل‌ های لازم را برای قطع یا ادامه مصرف داروها ارائه می ‌دهد.
  • ترک کردن سیگار : سیگار کشیدن می ‌تواند به طور قابل توجهی روند بهبودی زخم را مختل کند و احتمال بروز عوارضی مانند عفونت را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می ‌شود که بیماران حداقل سه هفته قبل از عمل و تا دو هفته بعد از آن از استعمال دخانیات خودداری کنند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی به روش باز

با رعایت نکات مراقبتی می توانید در روند بهبودی و کسب نتیجه دلخواه تان اثر گذار باشید. به تعدادی از نکات مراقبتی در ادامه اشاره خواهد شد.

  1. از خوردن غذاهایی که در جویدن آن ها به مشکل می خورید، پرهیز کنید.
  2. می توانید از رژیم غذایی معمول بعد از رینوپلاستی  استفاده کنید.
  3. از دراز کشیدن بدون کمک چند بالشت خودداری کنید؛ زیرا باعث افزایش تورم می شود.
  4. از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید.
  5. برای کاهش تورم و درد، در چند روز ابتدایی از کمپرس یخ بر روی صورت خود استفاده کنید.
  6. از فشار دادن محکم کمپرس یخ بر روی صورت پرهیز کنید؛ زیرا باعث آسیب به صورت می شود.
  7. در چند روز اول، خروج مخاط همراه با خون، کاملا طبیعی می باشد؛ بنابراین پانسمان زیر سوراخ های بینی را به طور مرتب تعویض کنید.
  8. از فرو بردن گوش پاک کن یا هر وسیله دیگر در سوراخ های بینی خودداری شود.
  9. به مدت دو هفته بعد از جراحی، از فین کردن اجتناب کنید.
  10. توصیه می شود برای کاهش آسیب با دهان باز عطسه کنید.
  11. از فعالیت های شدید ورزشی خودداری کنید.
  12. از صحبت کردن زیاد، خندیدن و مسواک زدن محکم دندان های بالا پرهیز کنید.
  13. داروهای تجویزی پزشک را در ساعت و مقدار مشخص مصرف نمایید.
  14. از مصرف آسپرین اجتناب کنید، چون این دارو باعث خون ریزی می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها