گلو درد بعد از عمل بینی

جراحی بینی چیست ؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی ( rhinoplasty ) ، عملی است که برای تغییر شکل بینی انجام می ‌شود. عمل بینی در بیشتر مواقع به منظور اصلاح ظاهر بینی مانند کوچک کردن ، بزرگ کردن و یا غیره انجام شود. همچنین جراحی بینی ، به غیر از زیبایی بخشیدن به صورت و چهره شما ، می تواند بسیاری از مشکلات ظاهری و عملکردی مانند پولیپ بینی و یا کج بودن بینی را درمان کند. به همین دلیل امروزه ، جراحی بینی یکی از رایج ‌ترین عمل های جراحی زیبایی در جهان و بخصوص در ایران می باشد.
مشخصا که عمل بینی مانند هر گونه عمل جراحی دیگری ، مزایا و معایب خاص خود را دارد. عوارضی که معمولا برای بیشتر افراد پس از عمل بینی اتفاق می افتد ، عوارضی مانند : تورم و کبودی ، خونریزی ، درد ، عفونت ، مشکل در تنفس ، بی‌ حس ، تغییر رنگ پوست و یا اسکار هستند. این عوارض معمولا موقتی هستند و رعایت توصیه های جراح خود می توانید به سرعت آن ها را پشت سر بگذارید. اما یکی از عواملی که خیلی کم به آن پرداخته می شود و معمولا بیشتر از همه احساس می شود ، درد در ناحیه گلو بعد از عمل بینی است.

گلو درد بعد از جراحی بینی

علت گلو درد بعد از عمل بینی

همانطور که گفته شد ، گلو درد یکی از عوارض شایع بعد از عمل بینی است که کمتر به آن پرداخته می شود. دلیل به وجود آمدن گلو درد بعد از جراحی بینی ، می تواند به دلیل خشکی گلو باشد که ناشی از تنفس دهانی در طول عمل و پس از آن ایجاد می ‌شود. اما تنفس از دهن هنگام عمل نمی تواند تنها دلیل گلو درد بعد از عمل بینی باشد. بنابر این در ادامه برخی از مواردی که می توانند باعث به وجود آمدن درد گلو شوند را با شما به اشتراک می گذاریم :

• درد در ناحیه گلو پس از عمل بینی می تواند از سر عفونت در سینوس‌ ها یا در گلو باشد.
  • برخی از دارو های تجویز شده ، ممکن است برای شما آلرژی زا باشند. بنابر این پیشنهاد می شود در جلسات مشاوره قبل از عمل بینی ، حتما درباره حساسیت های دارویی خود ، به جراح خود اطلاع دهید.
  • رفلاکس اسید معده می تواند از دیگر عواملی باشد که باعث گلو درد شما بعد از عمل بینی شده باشد.

چطور مطمئن شویم که مشکل گلو درد داریم ؟

باید گفت که علائمی که گلو درد بعد از عمل بینی به همراه دارد ، عبارتند از :

1. مشکل در خوردن غذا ( هر نوع غذایی ، حتی مایعات نیز به سختی از گلویتان پایین می رود )
  2. خلط زیاد
  3. گرفتگی صدا
  4. سرفه های شدید
  5. درد ، خشکی یا سوزش در گلو

روش های درمان گلو درد بعد از جراحی بینی

حالا که می دانیم گلو درد چه علائمی دارد بهتر است با روش های درمان گلو درد بعد از عمل بینی نیز بیشتر آشنا شویم. این راهکار های درمان گلو درد شامل مواردی است که در ادامه به شما گفته می شود :

1. نوشیدن مایعات فراوان برای مرطوب نگه داشتن گلو
  2. قرقره کردن آب نمک برای کمک به بهبودی سریع تر گلو درد و پاک سازی دهان
  3. استفاده از قرص ‌های مکیدنی یا اسپری‌ های گلو
  4. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن
  5. استفاده از مرطوب کننده هوا برای افزودن رطوبت به هوا
  6. و مهم ترین مورد ، داشتن استراحت کافی پس از عمل بینی

پیگیری و درمان گلو درد بعد از عمل بینی

چگونه می توان از به وجود آمدن گلو درد بعد از عمل بینی پیشگیری کرد ؟

معمولا توصیه می شود که بعد از جراحی بینی ، از طریق بینی نفس نکشید. این حرف درست است ، حداقل 2 3 روز اول بعد از عمل بینی را از طریق بینی نفس نکشید. درست است که تنفس کشیدن از طریق دهن می ‌تواند گلو را خشک کند ، اما در حدود 2 روز با دهان نفس کشیدن اکثرا مشکلی ایجاد نمی کند. برای خشک نشدن گلو می توانید مایعات فراوان بنوشید. نوشیدن مایعات به مرطوب نگه داشتن گلو و جلوگیری از خشکی آن کمک می‌ کند.
از مرطوب کننده هوا استفاده کنید. مرطوب کننده هوا به افزودن رطوبت به هوا و مرطوب نگه داشتن گلو کمک می ‌کند.
از داروهای ضد احتقان خودداری کنید. داروهای ضد احتقان می‌ توانند باعث خشکی گلو شوند.
از سیگار کشیدن و دود خودداری کنید. سیگار کشیدن و دود می ‌توانند گلو را تحریک کنند و باعث درد و خشکی گلو شوند.
همچنین سعی کنید در خورد و خوراک خود رعایت کنید. از مصرف غذا های پر چرب و پر ادویه ای که می توانند باعث چرب شدن گلو و یا خشک شدن و تحریک شدن گلو شوند باید خود داری کنید.
در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت ، مانند تب ، لرز ، چرک از بینی یا افزایش درد ، تورم یا قرمزی در اطراف بینی ، فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت شدید بودن گلو درد یا عدم بهبودی با درمان‌ های خانگی ، باید به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز برای مقاله
قدیمی‌ترین